Thursday 7 March 2013

Dah Dapat Assignment!!

Assalamualaikum..

Masuk minggu ke-3, kelas tutorial pun dah mula.. Alhamdulillah setakat ni dah dua assignment yang dah diberi. Untuk subjek Sejarah Pendidikan dan Sejarah Rusia. Sem ni saya dapat buat soalan yang awal-awal belaka. Beza sikit dengan semester yang lepas, dapat soalan hujung2.. Hmm.. Macam best ni, setiap semester ada saja benda baru yang saya nak hadapi.. In Shaa Allah saya mampu tempuhinya.

Semalam saya dapat soalan ke-4 untuk subjek Sejarah Pendidikan under Dr. Kamal. Tutornya pulak diselenggara oleh Cik Nik Afifah yang nampak je cool tapi jangan main-main, tegasnya kalah saya.. Wahh, ngumpat tutor ekk.. Haha, taklah.. respect Cik Nik punya stail.. 

So nanti takdelah student naik tocang je kan sebab selalunya student kalau bab-bab tutorial ni lemah sikit kan nak punctual. So bila adanya Cik Nik, In Shaa Allah dapatlah membantu kami ni untuk membina jati diri dan disiplin betul tak?

Antara peraturan dan garis panduan yang Cik Nik utarakan masa pertama kali masuk dalam kelas tutorial Sej. Pendidikan;
1. Dua pembentang yang berkongsi soalan yang sama mesti bentang gunakan handout yang berbeza (soalan je share, jawapan sendiri-sendiri; good idea!)
2. Sesiapa yang datang tutorial lewat lebih daripada 10 minit tidak dibenarkan masuk dan akan dikunci dari luar. Pandai-pandailah beri alasan kukuh.
3. Soalan perbentangan mesti submit dalam bentuk esei semester 2 minggu selepas perbentangan.
4. Setiap pelajar mesti tanya sekurang-kurangnya satu soalan selepas pembentang selesai membentang.
5. Pembentangan secara interaktif mengikut kreativiti akan diambil kira dan sangat digalakkan.
6. Jangan cedok previously punya assignment, kalau tak, gagal terus untuk tugasan.
7. Handout mesti padat supaya semua orang dapat rujuk dgn sebaik mungkin. 
8. Jangan cincai masa membentang. Mesti bentang sampai tutor puas hati. Kalau tak, buat semula depan Dr. Kamal sampai Dr. puas hati.

Hmm.. Strict kan? Tapi strict tu saya takkan anggap sebagai sesuatu yang menyusahkan, sebab saya suka dengan cara Cik Nik handle tutorial, sebabnya Dr. Kamal ni Orang Kelainan Upaya, cacat penglihatan. Saya yakin kalau Dr. dengan Cik Nik tak tegas macam tu, mesti ada antara kami yang akan ambil kesempatan. So, it is fair, and it is square.. 

Mencabar tau soalan saya tu. Tapi syukurlah saya berkongsi soalan dengan Cik Syima kita.. Termakbul doa saya untuk berguru dengan sahabat saya yang hebat ni.. She's a dean-list holder f.y.i..

So, esok barulah saya akan menapak ke main library untuk cari rujukan untuk selesaikan tugasan saya tu dengan Kalsyima.. Semangat, Atikah, semangat!

Untuk sejarah Rusia pulak, disebabkan kami hanya 6 orang pelajar saja dalam kelas tu (haaaa... percayalah..), so Dr. Zulkanain bagi kami kebebasan untuk memilih soalan tuturial yang juga akan jadi soalan esei semester. Dan berbeza dengan Dr. Kamal, kami hanya perlu menghantar tugasan selewat-lewatnya pada hari jumaat minggu ke-12 semester. 

Tapi azam saya, dua atau tiga minggu lepas pembentangan saya nak hantar tugasan saya tu, dah fed-up peram tugasan macam yang berlaku sem lepas. Sebab terlalu fokus untuk mencari bahan, tup-tup dah nak masuk minggu 10.

Mula-mulanya Dr. cadangkan saya untuk buat soalan nombor 5, berkenaan dengan ekonomi di Rusia pada sekitar pertengahan abad ke -19. But then saya minta untuk buat soalan nombor 2. Dr, senyum je, ntah apalah maknanya, mungkin ke Dr faham apa yang ada dalam otak saya yang baru nak cair ni?

Tiga tujuan saya volunteer untuk buat soalan tu . Pertama, sebab saya nak cepat-cepat bentang, kemudian bolehlah fokus terus pada tugasan. Keduanya, sebab soalan yang awal-awal tu selalunya tak serumit soalan yang terkemudian.. wee.. srategi.. menjadi ke tak, belum tentu.. Moga Allah permudahkan..

Lagi satu, saya tak berapa minat tentang soalan berkaitan ekonomi, sebab sejak sem yang lepas-lepas banyak dah persoalan ekonomi dalam sejarah yang saya bincangkan. Nak cuba yang lain pulak, tentang penaklukan, strategi penyebaran pengaruh empayar.. amboi, ngade-ngade le pulok..dari situ dah nampak kan perangai saya macam mana.. heheh :P... Soalan nombor 2 yang saya pilih tu berkenaan dengan pengaruh Byzantine..Suka, suka, suka!!

Best kelas Rusia tu, sebab itulah kelas di mana lecturer kenal semua nama studentnya. Yela yang ada pun 6 orang je.. Kata Dr, kelas Rusia tahun ni adalah antara yang bakal tercatat dalam sejarah kat Jabatan Sejarah Fac Sastera tu sebab inilah kali pertama bilangan pelajar kurang dari 10, tutorial di pejabat Dr. sendiri yang juga Timbalan Dekan FSSS, kelas tutorial jam 6-7 petang.. hah, memang sejarahla..

Dan yang paling menarik, dalam 20 IPTA kat malaysia ni, hanya fac sastera, jabatan Sejarah UM je satu-satunya IPTA yang tawarkan subjek ni, dan dalam beribu-ribu pelajar sejarah atau aliran kemanusiaan kat Malaysia ni, hanya 6 orang je yang ditakdirkan Allah untuk belajar tentang Rusia yang sebenarnya sarat dengan pelbagai sejarah yang paling menarik dalam tamadun Eropah. 

So, kata Dr. lagi, kalau ada yang sangkut untuk subjek ni, habislaaa kami.. Nampak sangatla kami ni main-main nak belajar.. Baiklah Dr.. In Shaa Allah, kami belajar kerana Allah swt..

Jadi sebagi langkah permulaan, sebab kami memang tak ada pendedahan walaupun untuk asas tentang  pembentukan empayar Rusia, Dr. dah tetapkan kami untuk hafal dan fahamkan peta negara Rusia dan akan ditanya dalam kelas minggu depan.. "Atikah, saya akan tanya kamu tentang kedudukan Kiev dan kawasan petempatan Slavs pada awal perkembangan empayar separuh Asia dan Eropah tu."

Selamat menghafal peta, Atikah..


Wahhh... Nervousnye.. Kembang muka saya bila nama saya disebut-sebut selalu dalam kelas.. heheh, ada kisah di sebaliknya tu yang buatkan Dr. Zul ingat nama saya sampai hari ni.. ^_^ Ok Dr. I'll perform my best in this.. 

Semangat Atikah, semangat lagi!!.. Doakan saya ye.. Maassalam..

Best Quotes of the Day; 

No comments:

Post a Comment