Wednesday 1 August 2012

Kegagalan Biarlah Berhikmah..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Tak perlu baca sampai habis tau, kalau rasa post ni susah nak difahami..^^ Ini cuma luahan hati je..

Tidak semua kegagalan itu memusnahkan.. Itu yang saya pelajari selama ni. Pegangan yang membuatkan saya terus bertahan sehinga ke hari ini. Walaupun tak dapat dinafikan, sakit yang teramat sangat. Memanglah, tak ada orang yang tak sakit bila terjatuh kan. Jatuh bukan atas "rumput", tapi atas batu.. Luka, berdarah, and it may takes a very long time to recover.

Tapi macam yang saya cakap tadi, kegagalan itu tak semestinya memusnahkan. Semua tu bagaikan duri-duri tajam yang menghalang seketika perjalanan kita untuk terus maju ke destinasi yang menunggu di hadapan sana. Bagaimana kita bangkit, dan bagaimana kita nak buang "duri-duri" tu daripada terus menghalang perjalanan kita.. Thats the main point.. (ops.. dejavu..)

Tak apalah kalah untuk sekali ni. InsyaAllah peluang untuk raih kembali apa yang terlepas dari genggaman itu masih ada, selagi Allah beri kesempatan, dan selagi kita tekad untuk teruskan perjuangan ni. Selagi itulah tak ada sesiapa yang mampu buat kita berhenti untuk terus  membina kejayaan.

Cikgu saya pernah pesan.. Letakkan sasaran untuk menggapai impian setinggi langit.. Sebab bila kita jatuh, sekurang-kurangnya kita tersangkut di atas gunung yang tertinggi di dunia.. Taklah sakit sangat. Jangan sesekali bermimpi untuk berenang di lautan seorang diri, bimbang kalau hanyut di tengah-tengah, tak ada sesiapa yang dapat selamatkan.. Sebab waktu tu, orang yang pandai berenang setangkas ikan pun boleh lemas.. Dalamnya kandungan yang tersirat di sebalik kata-kata tu. Sampai sekarang saya ingat kata-kata tu walaupun mulanya susah nak faham makna yang tersirat di sebalik kata-katanya.. Sungguh melankolik..

Jadi, jomlah letakkan sasaran setinggi bintang di langit, sekurang-kurangnya bila terjatuh, kita masih di tempat yang tinggi. Dan semua tu harus dimulakan dari bawah, mulakan dari mana tempat kita berpijak.. Di bumi yang nyata.. Di bumi, yang sentiasa menjadikan kita sedar tahap diri kita, cuma perlu sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.. Bukan untuk bermegah-megah, tapi untuk berbakti di atas tanah milik Tuhan yang terbentang luas ni..

Juga, jangan pernah berpaling daripada hikmah setiap kegagalan dan kekecewaan yang berlaku, sebab itu akan menambahkan kesakitan yang dah memang ada.. sedarlah, sahabat.. sedarlah, Atikah.. Gagal sekali akan jadi gagal selamanya kalau kau tak lakukan sesuatu daripadanya.. You are what you think.. You are what you did.. And..

I know it hurts,
to fall before you climb up to the wall..
the wall of hopes,
the wall of ambitions,
the wall of successful..
your day seems to have nothing,
nothing but always in frustrating
you can see but you couldn't feel
seeing your life is about dying
hey, friends!
this is not the end
yet you're still stand
still.. and stay..
now lets take out the silver lining
behind all grey clouds
and start again from the beginning
so ask Allah to guides you
from sadness and feeling lose
come on.. lets do it once again,
and give to yourself one more chance..

dedicated to all who're always giving up in their effort to ace in achieveness.. =)

Maassalam, have a good day..













No comments:

Post a Comment