Thursday 2 August 2012

Hampir Di Pertengahan Ramadhan..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Sedar tak sedar, dah nak sampai ke pertengahan Ramadhan kan.. Rasa cepatnya masa berlalu.. Macam baru pagi tadi bangun makan sahur untuk hari pertama berpuasa tahun ni. Cewahh.. =D

Secara lahiriahnya, nampak macam puasa ni meletihkan. Yela, tahan perut, tahan lapar dan dahaga.. Tahan segala-galanya. Malah ada juga yang ambil kesempatan di bulan yang mulia ni untuk repair balik maintainence yang low sebab selama 11 bulan ni "beroperasi" tanpa henti.. Masa ni lah nak cover balik apa yang terlebih kan, overdose, overweight (saya lah tuu..), overreacting.. dan segala-galanya... hehe.. Peace.. (^_^)v

Tapi semua ni bukanlah tentang menahan lapar dan dahaga je.. bukan pasal nak diet atau nak slim balik mana-mana bahagian yang terkembang tu.. Ia lebih kepada membina dan memantapkan disiplin diri baik secara fizikal, mental, rohani, emosi, spiritual dan intelektual, selain dapat menambahkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt dengan penuh kerendahan hati.

Saya pernah dengar ayat ni.. "Ramadhan ibarat satu bonus tahunan bagi umat Islam yang nak tambahkan pendapatan pahala dan berkat di dunia dan akhirat. Memang Allah nak bagi sebab Dia nak hamba-Nya merebut peluang untuk menjadi umat yang terbaik di alam ini." Tengok tu, baiknya Tuhan kita, betapa rahmat dan keampunannya lebih luas daripada kemurkaannya walaupun sebagai hamba yang lemah, hidup ini tak pernah sunyi dari kekhilafan..(Teguran untuk diri sendiri.. huhu..)

Jadi, selagi berpeluang, jangan lepaskan peluang keemasan yang datang cuma setahun sekali. Dan untuk bertemu semula bulan mulia ni untuk tahun-tahun akan datang, belum tentu lagi. Well then, enjoy the song that I want to share with you guys.. Semoga bergembira dalam ibadah..

Maassalam.. =)

Best Quotes of the Day..

"Sambutlah Ramadhan seperti menyambut kehadiran orang yang dicintai. Datangnya dirai, perginya ditangisi.."









No comments:

Post a Comment