Saturday 20 October 2012

UYT Kali Kedua Bersama Junior.

Assalamualaikum.. ^_^

Program Upgrade Yourself Training untuk kali kedua semalam Alhamdulillah berlangsung dengan jayanya. Walaupun peserta yang hadir taklah seramai peserta yang hadir untuk sesi pertama UYT, tapi kami bersyukur.. Sebab adik-adik bertahan hingga ke akhirnya, kecuali dua tiga orang yang terpaksa dismiss awal  sebab ada komitmen lain yang perlu diselesaikan.

Sepatutnya semalam saya dengan rakan-rakan Sahabat SERU yang lain perlu menyertai program Sukarelawan Muda Mudi juga anjuran SERU, tapi disebabkan Program dengan Abang Amirul dan Kak Elin berlangsung pada hari yang sama, jadi saya perlu memilih, sukarelawan, atau UYT? UYT?? Atau sukarelawan? Sukarelawan bagi saya cukup menarik. Macam mana pun saya tetap sayangkan program UYT, pemberatnya lebih di sini, ingin bersama-sama adik-adik first year untuk membina personaliti dan kepimpinan. Sebab dari sinilah bermulanya perjalanan hidup saya di kampus dengan bimbingan dan dari sinilah, saya belajar menjadi seorang yang menghargai setiap perkara dalam kehidupan. Ada banyak sentimental values di situ.. No wonderla.. ^_^

Sekali lagi di penghujung program akan ada slot sharing.. Kali ni saya berkongsi tentang "Attitude". Yup!! Attitude saya antara yang paling ketara perubahannya sepanjang saya di'coach' oleh Abang Amirul dan Kak Elin. Topik yang saya sentuh adalah attitude saya yang suka beremosi walaupun untuk satu perkara yang tak ada apa-apa nak diemosikan. Jujur saya katakan bahawa sebelum ini saya agak terbuka untuk tunjukkan perasaan saya pada satu-satu masa.

Contohnya macam bila ada seseorang yang menyakitkan hati saya. Terus saya "bang" dia dalam facebook.. Bytheway, saya ni kaki facebook yang tegar sebelum ni.. Sebelum ni lah heee.. :D.. Tak pun saya akan luahkan ketidakpuasan hati saya selantang-lantangnya di hadapan rakan-rakan saya tanpa memikirkan kesan perbuatan saya tu dalam jangka waktu yang panjang, bagaimana persepsi orang lain terhadap saya. Nampak sangat Atikah Zakaria ni memang tak matang orangnya, tak positif, dan ada life. Ok, saya bukan nak buka pekung sendiri, tapi semoga perkongsian ini menjadi pengajaran untuk orang lain.

Bila menyertai UYT, dengan bimbingan Kak Elin sebagai coach saya pada masa tu, ia banyak membuka mata saya bahawa betapa hidup ini terlalu bermakna untuk dibazirkan dengan sikap-sikap negatif macam tu. Itu salah satu perubahan yang saya boleh katakan agak berjaya (masih dalam proses sebenarnya). Banyak lagi perkara-perkara yang perlu diperbaiki, dan alhamdulillah ianya semakin baik dari hari ke hari. Macam disiplin, pergaulan, komunikasi, sikap terhadap rakan-rakan, keluarga, masyarakat. Terasa perubahannya dari sini (sambil pegang hati.. haha)..

Apapun kita ini manusia kan.. Tak lari dari pelbagai perkara yang kadangkala membuatkan kita rasa hidup ni, perasaan dan situasi yang menjadikan kita agak terumbang-ambing. Saya pun tak terkecuali.. Masa tu memang takde benda lain yang terlintas, hanya rasa sakit dalam hati yang semakin lama membuatkan hari-hari kita sugul, bosan dan ia sangat memenatkan.. Seriously!

Dan dari situ perlu belajar untuk buang segala emosi yang tak bagus tu, sampai bila nak biarkan diri hanyut dengan perasaan sendiri yang tak ke mana, banyak lagi perkara bermakna yang nak diberi perhatian kan? Jadi pekara pertama yang akan saya buat mestilah, dekatkan diri sedekat-dekatnya dengan Tuhan (yela kan, bila ada masalah barulah nak ingat Allah lebih dari biasa = =') dan kemudian saya akan buka balik blog saya, baca semula segala content sewaktu menyertai peer coaching dulu. Ia sangat membantu, asal nak down je, tengok balik blog, ingat balik matlamat yang nak dicapai, muhasabah diri dan tak lama lepas tu alhamdulillah semua aura-aura negatif dapat dapat disingkirkan sedikit demi sedikit.. Haha, macam peluntur baju kan, menyingkirkan kotoran degil dalam masa beberapa saat dan semuanya dah kembali seperti asal.

Dan sekarang.. emosi saya tidak lagi di facebook.. mana-mana yang negatif digantikan dengan simply best quotes yang membina semula nilai-nilai dan ianya sangat bermanfaat untuk orang lain. Rakan-rakan saya pun perasan perubahan ni, sampaikan bila saya mula nak down, diorang akan cakap.. "this is not the real you, my dear.. plaese return back to normal.." "Atikah, kenapa hari ni I tengok you tak berseri-seri macam selalu ye.. come on, senyumla.. we all jatuh sakit bila tengok you macam orang putus cinta.." haha.. Nak ketawa bila ingat balik.. Hmm..

Itulah.. Bila belajar sesuatu ilmu yang Allah pinjamkan, dan ilmu tu diaplikasi untuk setiap perincian hidup, setiap perkara akan jadi sangat menguntungkan. Tambah berbaloi bila dikongsikan pula dengan orang lain.. Semoga bermanfaat.. Amiinn..

Itu je dulu setakat ni.. InsyaAllah program lanjutan untuk Real Sahabat SERU akan diadakan pula pada 1 Disember nanti.. Peer coaching dengan junior, as a coach.. Macam manalah nanti kan.. Maassalam.. =)

Best Quotes of the Day..

"Look forward without forget about the past, as it is the best thing to teach us what was life's all about.."



No comments:

Post a Comment