Monday 22 October 2012

Hari Ini Saya Gembira!!!

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Agaknya inilah yang dikatakan hikmah ujian. Allah nak hadiahkan saya dua perkara yang menggembirakan, dan ianya hadir serentak yang membuatkan saya semakin bersemangat nak teruskan hari-hari yang semakin lama semakin hebat dugaannya.

Setelah hampir seminggu berperang dengan emosi yang turun naik tak menentu, diuji dengan sikap orang sekeliling yang banyak meng'spoil' kan aura-aura positif saya, dan setelah hampir seminggu juga mata saya bengkak menahan air mata kesabaran, akhirnya Allah bagi saya dua kuntum 'bunga' kegembiraan. Cewah, skema tak bertempat.. hehe..

Pertamanya, tutor kelas Metodologikal Sejarah saya, Puan Noraini umumkan bahawa saya dan rakan pembentang dapat markah tinggi dalam pembentangan yang dah kami lakukan minggu lepas. Alhamdulillah, ada hikmahnya kenapa tiba-tiba tutor yang lagi satu, Encik Razali terpaksa menggantikan kelas tutorial dengan Puan Noraini minggu lepas. Macam tak percaya jugak bila Puan Noraini cakap "saya yakin tutorial minggu lepas berlangsung dengan baik sekali memandangkan pembentang kita, saudari Atikah dan saudara Adam diberikan markah yang saya kira cukup tinggi oleh Encik Razali, tak sangka.. bagus!"

Waduh-waduh.. Kembang dong ah.. haha marah Firman dengan Puri saya cakap macam ni.. =P.. Bila difikirkan balik, biar betul Puan Noraini ni, bergurau ke?? tapi nampak macam serius. Memang serius pun. Syukurlah, walaupun pembentangan minggu lepas berhadapan dengan beberapa kesusahan, susah menjawab soalan audience yang bombastik, sampai tergaru-garu kepala nak menjawabnya. Nasib baiklah, saya dapat laluinya dengan yakin masa tu. Pembentangan yang saya rasa sangat mencerna minda, tambahan pula untuk subjek yang tough macam Teori dan Kaedah Pensejarahan tu. Terima kasih, Encik Razali, semoga Allah rahmati.. Terima kasih juga pada rakan pembentang, Adam sebab dah usahakan yang terbaik..

Yang keduanya, bagi orang lain ini mungkin tak ada apa-apa pun, tapi pada saya perkara yang satu ni sangat membuatkan hari ini sangat awesome fantastic wow! Sebabnya lepas hampir dua minggu berhempas pulas mencari rujukan untuk pembentangan Sejarah Islam dan Masyarakat Melayu di Malaysia, cari dengan air mata tau..akhirnya Allah kabulkan doa saya. Hari ni sekali lagi saya mencuba nasib dan untuk kesekian kalinya, saya nekad untuk teroka seluas-luasnya Main Library UM tu untuk cari rujukan yang diperlukan. Apa nak jadi pun jadilah, tak larat dah nak tension tak tentu pasal.

Sampaikan saya terpaksa merayu pada salah seorang librarian untuk ikut mencari bersama saya, aduh.. Agak-agak librarian tu marah tak ye, suka hati saya je merengek minta dia tolong. Padahal dah besar panjang kot, dah boleh independent. Ini tak, saya buat librarian tu macam saya buat kat kakak-kakak saya kalau saya merengek nakkan sesuatu, dan dengan muka terpaksanya dia terpaksa membantu. Dahlah banyak lagi kerja nak kena buat..

Agak melampau jugak saya ni kan, =P.. biarlah.. Dua minggu cari buku tak jumpa-jumpa, sedangkan dalam sistem ada je "2 copies available." Tapi  salah saya jugak, memang salah saya sebab tak cari berul-betul.. Sampai satu tahap librarian tu cakap pada saya, "awak ni mesti anak bongsu kan? Manja betul. Nasib baik saya ni baik tau, kalau dengan librarian lain dah lama awak kena ketuk.." wahh.. hebatnya, memang tepat sekali.. hahaha, sorry..

Saya pun hairan dengan sikap saya hari ni, mengada-ngada entah apa-apa. Mungkin cooling meter saya dah sampai takat didih agaknya, itu yang pelik-pelik sikit dua tiga hari ni. By the way, its worth it sebab lastly, finally, I found what I've been searching for this two chaotic weeks! Ya Allah, seronoknya.. Terima kasih encik librarian.. jasamu dikenang.. Promise! This is the first, and also will be the last time ever.. heeeee... senyum sikit.. =D..

Betul lah kata orang bijak pandai, kamanisan yang abadi hanya diperoleh selepas kita menelan yang pahit itu dengan tegukan ikhlas dan sabar..

Maka dengan kegembiraan ini.. Tak ada alasan untuk terus maju setapak lagi ke hadapan.. Kan?? Semoga berjaya.. Doa untuk semua.. Maassalam.. ^_^

Best Quotes of the Day..

"Everyone wants happiness, no one wants pain.. But you can't have a rainbow, without a little rain."

No comments:

Post a Comment