Saturday 22 June 2013

Sleep Paralysis @ 'Ditindih' Semasa Tidur

Assalamualaikum..

Dalam masyarakat kita, istilah "ditindih" semasa tidur itu adalah perkara yang normal yang sudah biasa didengari. Kejadian ditindih dikatakan melibatkan makhluk halus, di mana 'benda' itu akan duduk atau menindih tubuh kita sewaktu kita tidur sehingga kita tidak mampu bergerak dan akan mengakibatkan kesakitan yang luar biasa pada badan kita. Pernah alami?? Menurut seorang rakan, kejadian sebegini selalunya berlaku dalam keadaan tubuh kita keletihan, tidak suci (bagi kaum wanita ia adalah kemungkinan yang paling tinggi) atau keadaan persekitaran itu yang menyebabkan kejadian tersebut terjadi.

Biasanya individu yang mengalami kejadian ini akan terjaga daripada tidur dalam keadaannya tidak dapat bergerak, tubuhnya terasa dihimpit oleh sesuatu yang berat sehingga dia tidak mampu berbuat apa-apa, walaupun individu tersebut meronta-ronta untuk bangun dan mencuba sedaya upaya untuk melawan dengan mengubah posisi tidur, tetapi dia tetap juga gagal bergerak. Jika ada orang lain yang berdekatan pada masa itu, mereka akan melihat seolah-olah orang yang ditindih itu seperti sedang tidur dalam keadaan yang lena, sedangkan hakikatnya orang yang sedang mengalami kejadian itu bermati-matian meronta dan meminta pertolongan. 

Adakah ia perbuatan makhluk ghaib? Wallahu'alam.. Dan hanya orang yang mengalami kejadian ini akan faham bagaimana ianya berlaku.. Ada sesetengah pendapat yang menolak dakwaan bahawa ianya adalah akibat perbuatan jin kerana dianggap sebagai common phenomenon.. Namun tidak dapat dinafikan iblis sentiasa mencari peluang untuk merosakkan dan menyesatkan manusia walau dalam keadaan apa sekalipun. Hanya Allah yang mengetahui.

Di barat juga, masyarakatnya mempercayai hal yang sama. Kajian saintifik juga turut dilakukan untuk merungkai misteri yang berlaku ini sejak beberapa dekad yang lalu. Terdapat juga istilah yang digunapakai untuk menterjemahkan kejadian ini.. Sleep Paralysis atau kelumpuhan semasa tidur. 

Sleep Paralysis ini diertikan sebagai ketidakupayaan yang bersifat sementara untuk bergerak atau bercakap ketika terjaga dari tidur, dan simptom ini boleh juga terjadi semasa seseorang itu sedang dalam proses untuk tidur. Ianya berlaku untuk satu tempoh yang tidak terlalu lama, mungkin mengambil masa dalam beberapa saat, atau minit sebelum ia hilang dan tubuh kembali seperti sedia kala. Ia diyakini tidak memberi ancaman terhadap keselamatan nyawa seseorang, tetapi individu yang mengalaminya akan berasa sakit seketika di seluruh badan dan kemungkinan akan menyebabkannya panik dan berada dalam ketakutan yang boleh membawa kepada tekanan emosi seperti kemurungan, trauma dan mudah marah.


Terdapat beberapa simptom yang biasanya wujud semasa sleep paralysis ini berlaku antaranya;
- rasa seperti tercekik dan nafas tersekat-sekat di kerongkong.
- terasa seperti ada sesuatu yang sedang "duduk" di atas tubuh terutamanya di kawasan dada.
- individu yang mengalami akan berada dalam keadaan halusinasi, merasakan seolah-olah ia  mendengar tapak kaki sedang berjalan, terdengarnya suara seseorang dari jauh, dan mendengar ketukan di pintu serta sesuatu yang menghentak permukaan dinding.
- individu tersebut seolah-olah dapat melihat suatu bayangan hitam meliputi sekitar kawasan tenpat tidur atau sedang berdiri di hadapannya.
- timbul rasa takut yang ekstrem terhadap individu tersebut seperti ada suatu unsur jahat yang sedang mengganggunya.
- rasa menggeletar di seluruh tubuh badan dan telinga terasa berdengung.
- kejang seluruh badan
- terasa seolah-olah seperti sedang bermimpi tetapi pada masa yang sama seseorang itu sebenarnya telah sedar daripada tidur.

Bagi sesetengah pengamal perubatan dan pakar-pakar psikiatris, mereka berpendapat bahawa simptom dan kejadian ini adalah fenomena tubuh  yang normal kerana semasa tidur, fungsi otak masih bekerja seperti biasa tetapi sistem tubuh secara fizikalnya atau otot tubuh sudah "ditutup" untuk berehat. Tugas otak menutup fungsi otot daripada melakukan pergerakan secara optimum sebagaimana yang dilakukan semasa berjaga di siang hari adalah untuk mengelakkan berlakunya sebarang kecederaan semasa tidur, kerana sewaktu tidur, kita tidak sedar apa yang sedang berlaku di sekeliling kita.

Atas sebab-sebab tertentu, kadangkala seseorang itu akan terjaga dari tidur sebelum sempat otak menghantar isyarat untuk bangun ke seluruh sistem tubuh untuk turut "bangun" dan akhirnya menyebabkan ia tidak dapat bergerak untuk seketika dan merasa sesak di dada akibat rasa panik yang berlebihan dan inilah yang dikatakan sebagai Sleep Paralysis itu. Mereka juga berkata punca berlakunya fenomena tubuh ini adalah disebabkan tekanan sewaktu menjalani rutin harian dan waktu tidur yang tidak konsisten dan tidak mengikut kitaran yang sepatutnya.. Keletihan yang terlampau juga boleh menyumbang kepada risiko ini.

Dianggarkan seseorang itu akan mengalami fenomena ini sekurang-kurangnya dua kali seumur hidup, dan ada juga yang mengalaminya beberapa kali dalam setahun atau kerap berulang sepanjang hidupnya. Selalunya ia akan menyerang golongan remaja dan belia bawah usia 40 tahun.

Sebagai manusia dan bagi yang beragama Islam, sememangnya kita tidak boleh menafikan wujudnya unsur-unsur ghaib seperti jin dan entiti paranormal kerana ianya sebahagian daripada rukun iman yang telah kita belajar dan fahami sejak kecil. Tetapi, janganlah sampai kita terlalu terikut-ikut dengan rentak 'permainannya' sehingga akhirnya memudaratkan diri sendiri seperti terus-terusan membiarkan diri berada dalam ketakutan dan kemurungan akibat kejadian yang penuh misteri ini. 

Ada panduan yang boleh diamalkan seperti membaca ayat-ayat mazil yang terdiri daripada 33 ayat daripada pelbagai surah di dalam al-quran, menjaga ibadat yang wajib dan memperbanyakkan yang sunat, membaca ayat-ayat al-quran seperti Ummul Kitab,  Ayatul Kursi, perbanyakkan berselawat dan berzikir dengan menyebut nama Allah sebanyak-banyaknya. 


Tidak dilupa, amalan meminum air masak sekurang-kurangnya segelas sebelum tidur dengan niat untuk tenang dalam tidur pada malam hari juga dapat membantu mencegah simptom-simptom ini malah terbukti keberkesanannya dalam aspek perubatan seperti melancarkan peredaran darah, membekalkan oksigen yang mencukupi keada otak yang bekerja semasa tidur, dan mampu mengelakkan strok, dengan izin Allah subhanahu wata'ala..

Mohonlah bantuan Allah untuk setiap perkara dalam hidup kita, percaya dan yakin sepenuhnya pada DIA yang maha berkuasa atas segala sesuatu di langit dan di bumi.. kerana ke hadrat Allah juga sebaik-baik tempat kita memohon perlindungan.. Semoga dirahmati dan dilindungi sentiasa.. Barakallah.. Maassalam..



Best Quotes of the Day,

Allah adalah kekuatan kita. Jadi untuk mencari kekuatan itu, carilah Allah.. 

4 comments:

  1. Salam Atikah, thank you so much for your sharing. We learned a lot. May Allah bless you always. Please continue to share :)

    ReplyDelete
  2. Salam, Abg Mirul.. Thanks for your feedback.. I just starting reading back as usual.. In shaa Allah another sharing is coming.. Hopefully it will benefits others.. ^^

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Banyak kali kena ni tapi kenapa badan saya bergetar Dan berbunyi macam teropon camtu? ��

    ReplyDelete