Thursday 6 June 2013

Kamera "Isntant" yang Menggamit Memori..

Assalamualaikum..

Bila semua orang tengah menggila dengan Canon DSLR, Nikon, Samsung segala benda yang digital, saya dengan Laila pula sibuk mencongak-congak moment indah yang akan disimpan selamanya dengan kamera foto segera yang baru kami beli tadi. 

Kisahnya.. Semalam kami ke Digital Mall untuk menebus rebat telefon bimbit, tetapi model yang ditawarkan sangat mahal dan yang berpatutan harganya pula dah habis stock. Jadi tengah syok-syok meronda dalam ruang legar DM tu, kami terpandang satu objek yang menarik perhatian kami.. Sangat comel dan sangat nostalgik. Fujifilm Instax Mini 8 yang begitu.. Haih.. Tak tahu nak cakap macam mana. 

Mulanya kami cuma tengok-tengok je dulu.. Lepas pulang dalam keadaan ralat sebab tak berjaya tebus rebat telefon, kami tak henti-henti bercakap pasal benda alah ni. Nak beli ke tak, nak beli ke tak??

Perbualan saya dan Laila pasal ni berlanjutan sampai pagi tadi. masa kami tengah study dalam library. Saya terfikir juga, tumpang fulus tengah ada, baik kumpul harta meredak yang comel-comel, nanti bila dah habis belajar, dah kerja belum tentu dapat peluang macam ni lagi. Saya cadang nak gunakan duit yang UMCEDEL bayar masa buat kaji selidik kat Pahang hari tu.. Kalau simpan, lama-lama habis digunakan macam tu je.. Lagipun mak dah bagi greenlight, "itu duit kau, pandai-pandailah nak belanja macam mana.."

Laila pun fikirkan perkara yang sama.. Bila lagi kan???? Bukan selalu pun nak berjimba betul tak.. hehehe..

Jadi kami kemas barang, melangkah keluar dari main library dengan yakin, kami tahan teksi, dan terus ke destinasi yang dituju.. Sampai di sana, dah tak toleh mana-mana lagi dah, terus ke booth Fujifilm.. Hampir 20 minit berunding dengan jurujual.. Akhirnya...


 TADAAAAAAAAA!!!!



Dah siap rasmi pun.. Cuma masa mula-mula nak guna tu awkward juga.. Yela dah berapa kurun dah tinggalkan kamera berfilem macam ni.. Hahahaha.. Nampak tak perangai berlagak tu..harga memang berpatutan, bolehla.. murahlah jugak.. tapi yang sakitnya masa nak membeli filem tu, memang agak mahal, 10 keping RM20++, tapi saya dan Laila anggap "pelaburan" yang kami buat ni berbaloi sebab kalau mengharapkan guna gajet canggih untuk rakam moment-moment berharga, memang end-up dalam facebook la jawabnya, tak pun terperam dalam memori desktop je.. kalau terpadam?? kalau kena virus?? kalau facebook kena hack nanti?? Banyak juga kalau nak dikira "kalau"nya tu.. (apalah kau merapu ni Tikah oi..)

Jadi kami dah sepakat, nak hidupkan balik nostalgia koleksi album gambar di luar alam maya, that's life should be given to. Maka pastinya kami akan lebih menghargai setiap kenangan yang dirakam dan tak mungkin terpadam sampai bila-bila.. In shaa Allah..

 Saya pilih warna putih.. Yang Laila beli tu model yang sama jugak, tapi warna kuning.. Oh come on, kami tahu kami comel, memang tak syak lagi.. hehehehehe..

Ok, takde apa pun sebenarnya, saja nak berkongsi, manalah tahu korang pun ter"nawaitu" benda yang sama kan?? Plus, this is one of the most wanted top wishlist when I was a child back then.. Tak sangka dah tua bangka macam ni baru dapat beli, hasil titik peluh sendiri.. Alhamdulillah..
Jom simpan moment indah, nanti boleh buat koleksi tunjuk kat anak cucu..
Boleh bayang 30-40 tahun nanti macam mana pula canggihnya zaman berubah, but somehow, this one hits like a legend.. Trust me!! :)

K, daaaa.... Maassalam..

No comments:

Post a Comment