Wednesday 8 May 2013

Ujian, Bunga Syurga dari Allah..


Assalamualaikum..

Allah takkan uji kalau DIA tak sayang, kalau DIA tak peduli..
Boleh jadi ujian penebus khilaf, boleh jadi teguran kerana tak mahu kita lupakan DIA.. apa juga situasi pulangkan hati kepada-Nya.. DIA yang Maha Mengetahui.. DIA takkan uji kalau DIA murka.. DIA beri ruang untuk pulang, setelah jauh tersasar, dan setelah luluh jiwa meratap ribut tengkujuh juga kemarau ruhani yang tak berpenghujung..

Kepada Allah tempat dituju segala gundah.. Luasnya kasih sayang Allah, selepas diduga sekeping hati, ada Nur yang dititip.. Lihat juga bagaimana ujian itu diterima.. adakah redha.. adakah ingkar lalu berpaling angkuh dari-Nya..

Allah uji bila DIA ambil abah.. Allah uji bila emak lelah tanpanya.. Allah uji bila ada yang sanjung.. Allah uji bila ada yang sisih.. Allah uji bila senang, dan Allah uji bila gusar.. Allah uji bila mundur.. Allah uji bila berjaya.. Allah uji bila dihadirkan-Nya mereka yang menyayangi.. Dan Allah akan uji bila ditemukan-Nya dengan mereka yang sering melukai..


Ke mana langkah kaki, di situ hidup takkan sepi dengan cubaan.. Yang menjadikan manusia kenal tahap kekuatan, dan agungnya ketentuan Tuhan yang penuh kejutan.. penuh hikmah, tanpa sangsi.. DIA sebaik-baik pengatur rencana.. Akan ada sesuatu yang lebih baik tercipta, hadir dari perkenan-Nya.. Ilahi rabbi, tiada selain-Nya tempat kebergantungan para hamba sahaya...

Sebab dia uji, dia nak hadiahkan darjat tinggi kehambaan dalam diri.. bernilaikah? ikhlaskah?? Hanya DIA yang tahu.. yang pasti.. bila Allah duga tekad di hati, raih saja dengan berlapang dada.. usaha untuk sabar, tiada gentar.. kerana yang Allah beri bukan ujian kosong, tapi benih-benih bunga dari syurga.. Allah, aku yakin, dengan sebenar-benar keyakinan!!



Alhamdulillah.. La takhaf wa la tahzan ya akhwat.. Innallaha ma'ana.. :)









No comments:

Post a Comment