Saturday 4 May 2013

Kempenlah.. Undilah... Dengan Matang....

Assalamualaikum..

Yeah it's me again..
Macam mana persediaan nak mengundi?? Harap semua ok, Jitra kekurangan satu undi daripada rakyatnya esok sebab saya takde.. wahhh... sedihnya nama tak naik dalam sistem untuk mengundi penggal ni, sebab katanya saya mendaftar awal tahun 2013, kalau tahun sebelum tu mesti akan ada.. Tapi ada je kawan-kawan lain yang mendaftar awal tahun ni jugak katanya dapat mengundi.. Rezeki la tu kot.. Takpela, saya kirim doa, semoga semuanya lancar.. In shaa Allah..

Dah fikir nak siapa jadi PM penggal ni?? Well, buatlah pilihan yang bijak, masa depan negara boleh jadi kerana pilihan kita sebagai rakyat yang bertanggungjawab menentukannya.. Boleh jadi, tapi yang pasti Ketentuan Allah siapa yang tahu kan.. May the best leader with the best leadership wins!! Berdebarnya Ya Allah, berilah yang terbaik untuk Malaysia.

Terbayang satu je, alangkah indahnya kalau dalam menifesto setiap calon yang bertanding diselitkan jugak usaha murni untuk bendung masalah lambakan warga asing kat Malaysia ni.. Menjadi-jadi dah.. Kat area KL ni tak payah cakap la, bersepah dan ada di mana-mana, rasa macam kita ni pulak yang ada kat negara asing.. Sangat terasing di tempat sendiri.. Harap PM dan para jemaah menterinya boleh fikirkan tentang masalah ni bila dah bentuk kabinet nanti.. Risau betul, kalau datang sini behave takpe jugak, ini mengganggu ketenteraman.. Seriously bukan nak menghina ke apa, but that's the fact, saya rasa tak selamat bila dikelilingi warga-warga asing terutamanya lelaki, haih... Pergilah balik.... Malaysia is not rich as you thought, oh dear people..

Cakap pasal mengundi ni kan, tak boleh lari daripada berkempen.. Yup, dan apa yang saya dapat tengok di persekitaran dan di media-media massa kebanyakannya adalah saling condemn dan memburuk-burukkan antara satu sesama parti.. Di kampus misalnya, baru-baru ni saya dan beberapa rakan sekelas yang lain menegur salah seorang classmate kami yang lancangnya menggelarkan seseorang dengan panggilan yang menghina.. walaupun ideologi politik kami hampir sama, tapi saya memang tak setuju dengan caranya yang tak profesional dalam berbincang tentang isu semasa.. Semuanya berpunca apabila saya berkongsi info tentang Uitm yang mendapat cuti lebih satu hari dari UM.. Boleh dia cakap..

"Dah nama pun universiti of macai, memangla, nak hairan apa..." dengan gaya-gaya jambunya tu..

Saya memang pantang orang guna perkataan tak baik untuk gelar seseorang, suka ke tak suka ke janganlah di pagi hari rencatkan barakah hidup dengan mulut celupar macam tu kan.. so saya tanya dia bailk..

"Macai tu apa ye? Boleh kau terangkan??"

Terus dia pandang saya lain, macam terkejut sebab saya tanya dia macai tu apa?? sebenarnya saya tahu macai tu membawa maksud untuk menghina tapi..

"eh-eh.. kau tak tahu eh macai tu apa?" dengan gaya liuk lentok dia tu.. " nama je lelaki..

"haah, memang tak tahu, sebab tu aku tanya kau, kau kan lebih tahu.."

katanya "macai tu, err.. er..." dia garu kepala fikir jawapan, mungkin nak cipta idea, sebab saya tengok mata dia asyik pandang ke kanan.. "er.. macam ni, kau tahu tak bila kau tak dibayar tapi kau buat kerja free je.."

Oh... ye ke.. maknanya kau ni pun bekas macai jugaklah ye... itu saya cakap dalam hati je.. Bertengkar dengan orang perasan bijak ni memang buat tambah sakit hati je.. tak profesional langsung, nama je pelajar universiti.. Saya dan seorang rakan lagi bertegas.. "kau ni ***i, gelar-gelar orang macam tu, tak eloklah.. aku cakap pasal UiTM cuti je sampai selasa ni, bukan pasal siapa jadi macai.. dah, tak suka dengar.. nak komen biar ilmiah laa.." nasiblah dia ni jenis orang yang tak sentap sangat bila saya dengan kawan yang lagi sorang tegur macam tu, kalau tak memang bersilat la masing-masing kat situ kalau semua sama-sama tak matang...

Ntahla.. Katanya dia nak bertanding jadi calon pilihanraya kampus sem depan.. dia minta saya jadi pencadangnya.. Perghhhhhhh..... sorry to say, muchos impossible!! Takmo.. takmo orang gitu memimpin.. Huuuuuu  serammm.... Ada kisah tragis di sebaliknya.. taknak cerita, mengaibkan pula jadinya nanti, cukupla pengalaman yang kat atas tu yang saya kongsikan sebagai pengajaran supaya bila bercakap pastikan otak berfungsi dengan lebih baik berbanding mulut.. Nah sudah.. negatif betul post saya hari ni ye.. penangan PRU13 ke apa.. fuhh, breathe in.. breathe out.... Atikah yang baik... stay cool ya.. hahahaha... :P

Tak kisahlah nak pilih siapa, nak tolong kempen jadi jentera ke apa ke.. Yang penting adab kenalah jaga, ini cerita kedai kopi tu sampai berkibar tangan macam nak tebar roti canai kutuk orang tu, maki orang ni, padahal orang tu bukannya dengar pun, kalau nak reveal kelemahan sesuatu calon tu, pastikan dengan fakta, bukti, sahih, akademik, kita kan golongan berpendidikan.. barulah boleh mencerna minda, boleh tambah pengetahuan dan bertambah matang.. Setakat cakap sampai bersembur air liur masuk dalam pinggan nasi orang.. hah, buang masa!!

Suka sembang dengan Abang Amirul dan team Coaches Sahabat SERU hari tu, ideologi macam-macam, pandangan.. Tapi alhamdulillah, setiap kritikan dan pandangan yang diutarakan oleh semua orang langsung tak menghina mana-mana pihak, malah terasa lebih matang.. banyaknya info pasal politik boleh dikongsi.. Beza tu bercakap dengan orang terpelajar dengan orang panjang akal.. Yang terpelajar belum tentu panjang akal, yang panjang akal sudah tentu terpelajar.. dengan gaya masing-masing..

Pada orang yang suka "berzikir" guna perkataan "macai" atau yang sewaktu dengannya dua tiga bulan ni tu, ubahlah.. kata nak ubah kan... Jom ubah, ke arah Malaysia yang lebih sejahtera.. hohohoho.... so diri sendiri pun kenalah ubah.. ubahlah sikap suka mencarut tu, inikalilah.. Nabi tak ajar kita maki orang.. Awak tu contoh junior-junior, jangan nanti ada budak datang tegur.. "bang, mak kate dose maki owang.. ngeh3..." haa... masa tu dah takde tempat nak sorok muka.. biar kurang pandai takpe, jangan nampak kurang matang.. dan kuraaaannnnggg...... kuang kuang kuang...

Selamat mengundi ye.. dan.. Selamat hari raya.. hahaha.. dah esok pilihanraya kan.. selamat hari raya lah...
Malam raya ni, jom tingkatkan amalan, semoga Allah menangkan pihak yang benar.. Aminn yan Rabb.. :)

No comments:

Post a Comment