Sunday 12 May 2013

Finalize: Wrap Up Session of Sahabat SERU..



Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. selesai sudah peer coaching Sahabat SERU.. Tapi ini bukanlah yang terakhir, inilah permulaan segala-galanya..

Bertemu adik-adik second batch of RSS, sangat mengingatkan saya sewaktu masih baru merangkak dan bertatih dalam bidang ni. Masih segar dalam ingatan macam mana Kak Elin dan Abang Amirul sangat komited dan bersungguh-sungguh memberi bimbingan, berkongsi pengetahuan bermakna, sebagai insan yang sudah banyak melalui rencah kehidupan yang terkehadapan berbanding saya dan rakan-rakan.

Bersyukur kerana mereka sangat komited. Bukan atas nama Sahabat SERU, tapi saya percaya ini adalah kerana keinginan yang tinggi untuk memajukan diri dalam dengan bidang yang diceburi dan kehidupan yang dilalui saban hari yang semakin hari semakin menuntut ketabahan, kecekalan dan keupayaan untuk bergerak keluar dari zon selesa yang pernah dikecapi sebelumnya.

Wrap up session macam tahun lepas, adik-adik RSS diberikan ruang sehabis baik untuk tampil dan bercakap, berkongsi apa sahaja untuk saling membina antara satu sama lain. Saya bangga dengan mereka yang mahu dibimbing, mereka tahu apa yang mereka sedang lakukan. Mereka aplikasikan setiap modul dan diinterpretasikan dengan corak hidup, personaliti dan pemikiran mereka dengan bersungguh-sungguh.

Bagi saya, semalam adalah milik mereka, saya terharu dengan pencapaian mereka terhadap intuisi diri, mereka semakin positif, mereka semakin develop dari segala segi. Semakin percaya pada diri sendiri.. Mahu menerima perubahan yang baik walaupun mulanya agak susah berubah menjadi seseorang yang baru..Sahsiah, keperibadian, spiritual, perhubungan, social network, optimistic value.. Yes they did it! They totally proved themselves, that they valued what do they have, self-potential.. Yes, I am certain that they are our legacy.. Keep it up.. We trust you dear coachees..

Macam postmortem jugak semalam, Abang Amirul minta Coach tampail untuk berkongsi setiap input yang diperolehi sepanjang 4 sesi yang diadakan.. Tak tahu nak cakap apa sebenarnya, saya sedang develop communication, speech skills masih dalam proses membaik pulih, sebab kecenderungan saya lebih kepada penulisan, in shaa Allah sedang diperbaiki supaya kedua-duanya seimbang.

Abang Amirul minta saya kongsikan 3 perkara yang diperoleh. Antara yang saya peroleh sebenarnya

1)  Coaching session ibarat berdiri di hadapan sebuah cermin. proses caoching ni sebenarnya bagi saya adalah satu proses refleksi diri. Saya membimbing dan pada masa yang sama bimbingan itu saya tujukan pada diri saya juga. Bersama mereka, saya juga lakukan setiap modul tu untuk lihat perkembangan diri saya luar dan dalam. Kalau sebelum ni sebagai coachee kepada kak Elin, kini sebagai coach adik-adik yang sedang terbina. Sebab itulah saya suka sesi ni walaupun agak susah menghimpunkan semuanya dalam satu-satu masa serentak, saya bukan saja mengajar. Mereka juag memberi pengajaran kepada saya, sangat banyak dengan perkongsian yang mereka berikan.

2) Saya jadi lebih matang. Terutamanya dalam soal membuat keputusan drastik, menyelesaikan masalah. Contohnya sewaktu peer coaching kadangkala berhadapan dengan kesukaran apabila ada coachee yang tak dapat datang atas sebab tertentu, partner yang sentiasa bertukar, hingga kami para cocah terpaksa mahu atau tidak, compile kan sekali semuanya dalam satu masa. Alhamdulillah, mereka memberikan kerjasama yang terbaik.

3) Saya rasa dekat dengan aura sebuah keluarga. Ada bonding adik-kakak di sini. Secara tidak langsung saya merasai bagaimana memiliki adik-adik yang pelbagai ragam, ada yang manja, ada yang banyak ragam, tapi semuanya membahagiakan. Walaupun sesi ni tak lama, dan seminggu sekali, tapi bila berjumpa mereka tunujuk yang saya diperlukan untuk berbagi kasih sayang. Ya Allah saya dah sayang dengan mereka ni sepenuh hati, In shaa Allah..

4) Sentiasa ada peluang untuk upgrade, bangunkan keperibadian diri. Alhamdulillah, macam yang saya cakap tadi, mereka betul-betul dah jadi seseorang. Setiap seorang dengan personaliti yang unik, apabila semakin digilap, mereka memang somethingla.. Saya sendiri terpegun, kalau sebelum ni ada yang pendiam, sekarang dah peramah, kalau dulu senyap sekarang dah pandai bergurau, kalau sembelum ni pemalu yang teramat sangat, sekarang dah tak ada masalah untuk tampil ke hadapan dan bercakap depan audiens.. Serius akak bangga dengan korang semua. Fatin, Fairus, Wardah, Wani, Lili, Hani, Soon Kit, Azivita, Taufik, Syazrin.. Akak sayang awak semua seperti sebuah keluarga.. Walaupun mungkin perkenalan ni singkat cuma, sangat bermakna, Allah hadirkan kalian dalam hidup saya untuk saya belajar perbaiki diri dari segala aspek, belajar banyak perkara dari dunia sekeliling deng personaliti setiap seorang yang unik dan tersendiri.

In shaa Allah.. Saya menanti hari recognition second batch of Sahabat SERU. Teruskan legasi ini, kita ada jenama kita sendiri yang tak dah tak sama dengan orang lain, itulah personaliti dan unstoppable, the infinity of the willingness to learn something new on our own style.. Harap nanti kita ada Alumni kita sendiri untuk ini.. Alumni Sahabat SERU.. that's my new goal in a long term period.. All the best to us all.. Semoga Allah redha.. Maassalam..

Best Quotes of the Day,

If you want to go faster, then you have to go alone, but if you want to go further, you have to go together..


My team, my coachees, my siblings.. R.L Buddies..  <3 <3


The Coaches.. yeah we are the first batch.. memang ketara muka senior tu hehehe..




No comments:

Post a Comment