Tuesday 18 September 2012

Second Year!! Nice to meet You! ^^

Assalamualaikum..
Alhamdulillah, permulaan semester untuk second year session ni berjalan dengan sangat lancar, sangat positif, sangat awesome (sebab kelas bertali arus huhu..)..
Paling mengujakan bila jumpa dengan adik-adik freshie yang bagi saya batch diorang kali ni memang sempoi habis, ramah dan sangat menghormati senior.
Pasal kuliah, setakat ni syukurlah, saya masih mampu bernafas dengan baik walaupun macam saya cakap tadilah, kelas memang macam kereta api, agak berlanjutan tanpa henti untuk hari Selasa dengan Khamis, rasanya hari Khamis hari yang paling sesuai untuk memengsankan diri. Hahah.. Tapi saya suka, rasa puas sebab tahun ni kebanyakan kursus yang diambil adalah kursus yang sangat diminati. Memang sedikit terbeban sebab terpaksa ambil lebih banyak subjek majoring sebab subjek minor dah terlalu penuh.. Sedih.. =(
Kuliah pun ok-ok je.. Alhamdulillah, dah ada keyakinan untuk take part dalam kelas, walaupun baru dalam second week of semester, ada jugaklah saya tanya satu dua soalan, bagi pandangan.. Ianya begitu membina keyakinan untuk terus aktif dalam pembelajaran dalam kelas.Kelas Pengenalan kepada Kemanan dan Kemanusiaan yang paling membantu saya untuk sentiasa respond dan berinteraksi dengan semua orang. Tapi ada jugak, dalam kelas Islam dan Masyarakat di Malaysia, lecturer ni, Prof Ridhuan namanya, yang juga dekan di fakulti.. Suka sangat ajukan soalan pada student. Saya antara orang yang paling kerap diajukan soalan KBKK daripda Prof Ridhuan.. Akibat suka sangat duduk depan, selalulah kena tanya. Semua soalan fakta pulak tu, “bila kali terakhir baca surat khabar? bila kali terakhir tengok tv?  Soalan paling best.. “Atikah, bagi contoh binatang yang tergolong dalam zakat harta di Asia Tenggara zaman dahulu?” Saya tak berapa dengar ayat yang penghabisan tu (Asia Tenggara) So dengan muka tak bersalah dan penuh yakinnya saya jawab “Unta..” .. Best jugaklah diketawakan, prof pulak tu yang ketawa terbahak-bahak.. Eh, betullah unta tu salah satu kategori binatang dalam zakat haiwan. Cuma silap saya jawab unta sebab Prof tanya pasal Aisa Tenggara, saya jawab pasal binatang di Asia Barat.. Memang agak macho la muka saya cover malu tadi.. haha.. Tragis nya.. Anyhow  I do really like it, sebab bagi saya, bila sentiasa ada interaksi antara pensyarah dengan student, kelas jadi bertambah menarik dan apa yang disampaikan dapat diterima dengan baik. InsyaAllah..
Cerita di asrama pulak, sangat bersyukur sebab still jadi sebahagian daripada warga kk9 macam sem lepas jugak. Roomate dah bertukar orang, rindu sangat dengan ex-roomate dulu, dan roommate yang sekarang pun ok.. Mestilah ok, dialah jugak classmate, sahabat baik, sahabat SERU.. =p, macam adik beradik.. Dialah Noor Maheran Kamaruddin.. Suka eh?? Hmm.. Bolehlaa.. Wahhh boleh pulak kan macam tu..  Best dapat jumpa lagi members sama batch, senior, dan yang pasti, junior yang sangat nakal, suka betul mengusik kami senior-senior ni, mesra alam, comel, dan yang paling penting, diorang begitu hormat pada semua orang di sini. Junior perempuan yang mana agak baik sikit dengan saya, setiap kali jumpa dan nak pamitan pasti diorang akan salam dan cium tangan, ada jugak yang peluk.. Rasa sangat dihargai.. Kitorang dulu pun takde buat macam tu pun masa jadi freshie dulu.. Takpe nanti kita upgrade ok.. =D .. Ada orang cakap budak baru ni memang selalunya macam tu behaved and ‘sweet talk’ untuk ambil hati. Tapi saya tetap positif yang mereka semua akan kekal dengan attitude macam tu sampai nanti turn mereka pulak nampak ‘tua’ sebagai senior .. Ok what ambil hati, daripada menyakitkan hati kan.. hehe.. Peace!! ^^
Pasal tugasan semester, pun dah dapat.. Subjek pengajian Arkeologi.. Mencabar tu agakla.. eh, tak! Memang mencabar as it is very new to everyone of us.. Tapi kena belajar jugak sebab ni salah satu daripada disiplin ilmu sejarah.. Yes, I am a Historian to be, bangga gitu.. ^^ Cuma rasa agak sayu sebab nanti dekat hampir dua bulan jugak Dr. Supian akan tinggalkan kelas sebab nak tunaikan ibadah haji tahun ni..  Wahhh.. Nak rujuk siapa weh.. haha macam tak biasa pulak kena tinggal.. Its ok doc, we will survive, semoga selamat pergi, selamat sampai dan mendapat haji yang mabrur..
Tu je lah sharing kali ni.. Tak sabar nak jumpa lagi dengan team sahabat SERU 20 October nanti.. ^^
Maassalam.. =)

Best Quotes of The Day..
“It’s really nice to wake up in the morning realizing that Allah has given me another day to live..”

No comments:

Post a Comment