Tuesday 18 September 2012

Jadi Tourist Guard untuk Outbound student ke Melaka.. Best!! ^^

Assalamualaikum..
Minggu lepas saya dengan dua lagi sahabat, Maheran dan Fizi bawa rakan-rakan outbound dari Universiti Andalas, Padang Indonesia,  ke Melaka.. Tak sangka dapat ikut mereka ke sana, sehari selepas Reconization event Sahabat SERU ke DTC.
Mula-mula tu rasa macam tak nak pergi, sebab ingatkan nak rehat je sebelum check-out dua hari lepas tu. Tapi bila difikirkan, peluang ni bukannya selalu datang. Perjalanan ke sana pun 100 % ditanggung pihak universit di bawah Jabatan Sejarah FSSS. Bak kata Kak Elin, “Ambil Peluang”.  Bukan setiap hari kita dapat rezeki terpijak nak berjalan tengok tempat yang bersejarah macam tu, rugi lah kalau dilepaskan macam tu je.. Walaupun memang dah selalu jugak ke sana, tapi bila pergi bersama satu amanah, iaitu untuk memperkenalkan warisan sejarah di tempat kita sendiri kepada orang luar, jadi apa salahnya, lagipun ia sangat membantu dalam proses pembelajaran dan kepimpinan pada masa yang sama.
Terima kasih kepada classmate saya Fizi, orang yang bertanggungjawab untuk in-charge outbound student tu,  yang sudi ajak kitorang join, lagipun katanya senior yang nak escort student dari Indonesia tu dia sorang je, sebab lasyang lain tarik diri last2 minute. Jadi since tempat pun banyak yang kosong, pergi bawa diri je, tunggu apa lagi..
Student-student dari Andalas yang kami bawa ke sana memang teruja bila sampai Melaka, sebab buat pertama kali seumur hidup dapat jejakkan kaki ke tempat yang memang dikenali dunia sebagai tempat yang sangat hebat dalam sejarah Nusantara dan Kepulauan Melayu selain gugusan kepualauan Indonesia sendiri. Selama ni, belajar dalam buku je, dan hari ni mereka dapat lihat sendiri di depan mata, tempat bertapaknya tamadun Melayu yang agung sehingga menjadi rebutan penjajah asing suatu masa dulu. Habis semua fakta tentang Melaka ditanya betubi-tubi, semput jugak nak jawab, nasib semua yang ditanya tu yang memang dah belajar dari sekolah menengah.. Cuma di “up” kan sikit supaya dapat bantu mereka untuk sediaka laporan tentangnya dengan lenkap bila balik ke Andalas nanti.
Hampir satu badaraya Melaka tu jugaklah kami meronda, bagi saya lokasi yang paling tak dapat saya lupakan adalah sewaktu menaiki river cruise di sepanjang Sungai Melaka.. Dari situ saya dapat lihat secara dekat  kesan tinggalan penubuhan awal empayar Melaka, iaitu pohon di mana dikatakan Parameswara berehat dan lokasi di mana anjing perburuannya jatuh ke dalam sungai selepas ditendang oleh pelanduk putih sehingga mencetuskan inspirasi terhadap Parameswara untuk membina kerajaan baru di situ.. Rasa sangat teruja bila semua tu dapat diamati dari dekat.
Seronok juga hampir separuh hari jadi tourist guard, bawa mereka ke kota A Famosa, masuk ke Istana Lama, lawat tapak arkeologi , yang kini sedang dijalankan usaha penambahbaikan semula kota Melaka yang dibina oleh sultan pada zaman awal pembentukannya, masuk muzium Belanda,  tawar menawar harga barangan cenderahati (hehe, tawar harga sampai nak pengsan taukeh kedai tu.. =P). Dan yang paling takkan dapat dilupakan bila ada orang tempatan layan saya baik semacam sebab ingat saya ni pelancong Thailand.. Haih, jenuh nak mengexplain kat orang tu kenapa muka saya ala-ala orang Siam.. Ade ke patut.. >< Tapi bila tahu saya ni orang Malaysia juga, student UM pulak tu, lagi diorang layan baik, katanya bangga bila tengok anak muda macam saya dan rakan-rakan masih mahu menghargai Sejarah.. Itu mesti lah pakcik!! Inikan memang bidang kitorang ^_^
Habis je ke Melaka, ingatkan balik tu nak bawa mereka semua melawat masjid terapung di Putrajaya, tapi keadaan hujan dari Seremban hingga ke KL yang agak membataskan pergerakan, jadi kami terus balik ke UM.. Takpelah, tak ada rezeki mereka lagi.. Boleh nampaklah betapa seronoknya mereka di situ, sampai semua cakap nak sambung pengajian master di sini nanti sebab Malaysia ni aman dan mudah bergerak ke mana saja tanpa gangguan, yang penting, kemudahan pendidikan sangat bagus. “Senior pun baik-baik dan ramah sekali!” Bak kata diorang la.. hehe, diorang ni buat saya tersipu-sipu je.. =P
Sebenarnya saya pun menyimpan impian yang sama, untuk melihat tapak-tapak sejarah kepualauan Melayu terutamanya di Indonesia dan menimba seluas-luasnya ilmu di sana.  Bagi saya, di sana juga terkandung berjuta khazanah dan budaya yang sehingga hari ini masih terpelihara dan belum diterokai.  Tempat yang paling saya nak jelajah di Indonesia adalah Surabaya dan Yogjakarta.. insyaAllah doakan semoga suatu hari saya sampai juga di sana. Ok, sampai sini dulu.. Maassalam.. ^_^.
Best Quotes of the Day..
“Take any new best experience, so that we can have the best memory to remembered..”

dari kiri, Dephie, Sarah, Sri , Fizi, Haryati, dan yg paling comel nih.. Atikah Zakaria la..




Sepanjang susur Sungai Melaka..


 Ini merupakan tinggalan lama kota Melaka pada zaman kerajaan Melayu Melaka dulu yang sedang dalam proses penambahbaikan dan pemeliharaan sebagaim salah satu tapak warisan sejarah Malaysia.. Fuh!! Senafas.. ^^

No comments:

Post a Comment