Saturday 22 September 2012

Finale Projek Minggu Mesra Pelajar

Assalamualaikum..
Alhamdulillah.. Minggu Mesra Pelajar Kolej 9 semalam berjalan dengan sangat.. Hah, tak tahu nak describe macam mana.. tapi memang happening.. Semua orang buat dengan mantap, terbaik.. Suka sangat kerja dalam team MMP kali ni, nilai dan semangat kekeluargaan antara semua yang terlibat memang boleh dilihat melalui cara kami bekerja. Walaupun dah dibahagikan dalam department tertentu, tapi kami tidak berpuak2 untuk menjadikan projek ini berlangsung dengan baik. Contohnya macam dalam department saya, memang team saya hanya terlibat dalam urusan menghiaskan pentas, dewan dan photoshoot corner, tapi bila habis je satu bahagian tugasan, kami akan cepat-cepat masuk ke department lain untuk membantu. Team cenderamata lah yang paling memerlukan banyak tangan untuk membantu.. Macam team lain jugak, mereka selalu turun dekat deparment kami, mewarna, mengecat, menggunting dan menggantung apa yang patut.
Paling mengharukan bila team  kebudayaan India dengan baik hatinya membantu dari awal hingga akhir proses membuat kolum berbentuk bunga raya yang pada mulanya idea saya ni agak tidak begitu dipersetujui oleh pengarah, tapi bila dah siap.. Nah, semua orang beratur nak ambil gambar, dan ia adalah yang paling menjadi tumpuan pada malam tu. Saya amat hargai kesungguhan rakan-rakan India yang bertungkus lumus  sedangkan mereka perlu persiapkan diri secara total untuk persembahan pada malam tu. Tapi mereka memang jenis yang tak pernah berkira habis je praktis, terus fokus pula untuk tolong kami siapkan kerja yang satu ni. Nak harapkan saya? Idea memang banyak, tapi nak start buat tu, asas pun tak tahu. Then, habis je event, mereka juga yang bertanggungjawab mengemas kembali kolum tu walhal itu tugas saya. Tapi mereka berkeras nak membantu. Kata mereka, kesian tengok saya seharian tak duduk diam buat kerja.. Haha, itukan dah memang tanggungjawab saya, kenalah amanah.. Inilah semangat Kk9 Family, semangat perpaduan dan semangat satu Malaysia macam tema kami jugak  untuk MMP kali ni. Bangga menjadi sebahagian daripada komuniti yang bersatu padu, melangkapi antara satu sama lain.

Dan sekarang saya dah tahu macam mana orang India buat kolum menggunakan beras dan saya baru tahu, ia bukan saja berfungsi sebagai perhiasan, tapi juga boleh dijadikan makanan oleh haiwan-haiwan tertentu. Bertambah lagi pengetahuan am saya sejak itu. Banyak juga kebudayaan kaum India yang saya langsung tak tahu sebelum ni, telah pun saya ketahui daripada perkongsian pengetahuan tentangnya daripada mereka. Semangat betul mereka bercerita perihal budaya dan adat resam mereka, dan semangat juga mereka nak tahu cara hidup, budaya Melayu dan pegangan orang Islam yang jarang diperkatakan dalam kalangan mereka selama ni. Bila dah bertukar-tukar pengalaman hidup, terasa ianya penuh warna-warni.. Begitu positif.. Sharing is Caring.. ^^
Penat memang penat.. Seminggu berturut-turut tidur lambat untuk event ni, tapi berbaloi.. ^^ Sebab jerih perih kami ada hasil yang boleh dibanggakan, dan pengalaman yang diperolehi melalui projek ini menjadikan saya semakin matang, berfikiran kritis, tidak individualistik dan sentiasa terbuka menerima cabaran dan kritikan. Inilah peluang saya untuk membina keyakinan diri, nikmati hidup sebagai pelajar dengan seoptimum yang mungkin. Dan ini, baru permulaan untuk terus melangkah ke hadapan sebagai seorang yang berguna untuk kebaikan orang di sekeliling dan juga diri sendiri. Dan saya sukakannya..
Yang seronoknya,  dapat kawan baru.. ^^ dengan rakan-rakan yang jarang bertegur sapa pun, sekarang dah makin rapat dan mesra alam.. Rasa macam saya dapat semangat sebagai seorang Atikah Zakaria yang baru.. But I’m still the same Atikah, cuma harapnya boleh jadi lebih baik daripada yang sedia ada.. Lepas ni, InsyaAllah saya akan libatkan lagi diri dalam sebarang aktiviti yang nak dianjurkan pada masa yang akan datang.. Maassalam.. =)

Best Quotes of The Day..
“Positive  thinking  will let you do everything better than negative thinking will”
-Zig Ziglar-



No comments:

Post a Comment