Saturday 1 November 2014

Apabila Wanita Muslimah Jatuh Cinta.

Wanita muslimah jatuh cinta? Hmm.. Pelik ke?

Tiada yang pelik, mereka juga adalah manusia. Bukankah cinta itu fitrah manusia? Perasaan suka, sayang dan cinta itu fitrah. Tak salah mencintai seseorang tetapi harusnya cinta itu diuruskan dengan baik.

Macam mana nak uruskan?

Pertama sekali kita tegok diri kita di tahap mana. Wajib kahwinkah? Harus kahwinkan? Sunat kahwinkah? Makruh kahwinkah atau haram kahwin?

Jadi jika kita jatuh cinta sedangkan kita masih di tahap yang sebaiknya untuk berkahwin.. Bagaimana?

Cakap pada diri "bersabarlah"
Bagaimana nak sabar? Bukan mudah tau. Apa nak buat supaya hati ini tidak terlalu mengikut perasaan?

Persiapkan diri terutamanya. belajarlah jadi seorang isteri yang baik. Bangun awal, belajar kemas rumah, belajar memasak, belajar menjahit, belajar jaga adik, belajar.

Bilamana kita dah baik dari sudut pengurusan rumah tangga, barulah waktu itu kita sudah berjaya mempersiapkan diri kita untuk berkahwin. Mak ayah pun akan yakin dengan kita.

Kalau suka tengok muka tu dah kira tak jaga mata. Kira jatuh cinta jugaklah, pendapat yang lain macam mana?

Pastikan asas agama lengkap. Solat lima waktu cukup, rukun Islam baik, rukun iman pun baik, akhlak comel, diri terurus. Maklumlah seorang suami nak anak yang soleh kena cari isteri yang solehah. Begitu?

Pernah dengar "perempuan yang baik untuk lelaki yang baik?"

Jadi...

Kalau kita dah bagus dari sudut asas agama Insha Allah kita dah lengkap dari sudut kesediaan rohani. Bila mana kita dah bagus, Allah akan utuskan lelaki yang naik untuk kita. Suami soleh dan isteri solehah. Anak-anaknya nanti dapat bayangkan tak macam mana? Sudah tentu, anak-anaknya juga akan menjadi pencinta agama.

Tapi ingat!
Jangan kita berubah sebab nak dapatkan lelaki yang soleh.. no, no, no..

Berubahlah kerana menginginkan rahmat dan redha dari Allah. Berubah kerana Allah, nak Allah pandang kita.

Lagi apa nak buat untuk isi kesabaran sementara tunggu diri bersedia nak kahwin?

Doa sayang. Doakan supaya kita dpaat jodoh yang baik. Sibuk persiapkan diri sampai lupa nak berdoa pun tak boleh juga..

Doa mohon cinta yang baik.
"Ya Allah, hati ini bisa mudah jatuh cinta. Seandainya engkau takdirkan jodoh aku di dunia maka jadikanlah cinta aku ini dimiliki oleh lelaki soleh yang mencintaimu ya Allah. Berikanlah diri aku ini dicintai oleh orang yang juga mencintaiMu. Sungguh hati ini belum dimiliki. Maka bila tiba saatnya aku jatuh cinta, halalkanlah ia. Pertemukanlah aku dengan dia yang soleh. Moga zuriat kami menjadi generasi pembela agama. Sesungguhnya dikau pemilik cinta teragung.

Haaa.. Tapikan, macam mana kalau ada lelaki yang ajak couple? Tup tup lelaki tu crush kita? Apa nak buat?

Pertama kalinya kita kena lihat bagaimana dia tawarkan cinta pada kita? Lelaki yang baik akan muliakan muliakan wali. Dia takkan semberono main terjah macam tu je kan? Kalau berniat nak ambil langkah serius, tengok macam mana dia bertindak matang untuk kenal dengan keluarga dan minta izin, memandangkan kita masih di bawah pengawasan mereka walaupun kita dah cukup umur betul tak? sebab, dosa anak perempuan ayahnya yang akan tanggung.. kannnn?? :)

Urusan nikah kahwin ni, bukan urusan mudah tau. Kalau nak bercinta haram, nak nikah tak mampu, jadi bersabarlah. Isi cinta sepenuhnya dahulu dengan Allah. Kalau dah sedia maka nikahlah. Islam tak menyusahkan penganutnya pun..

No comments:

Post a Comment