Monday 15 April 2013

Selangkah ke Fasa Baru Kehidupanmu


Assalamualaikum..

Nak share sikit ye cerita sahabat saya yang seorang ni.. Alhamdulillah Sabtu baru-baru ni dia dah sah jadi tunangan orang.. Bertunang dengan rakan lama sejak sekolah menengah di SMK Tanjung Pauh dulu.. Hmm.. Siapa sangka kan, bermula atas nama persahabatan, dari rakan biasa akhirnya bertemu jodoh jugak..

Kedua-duanya rakan baik saya, In shaa Allah setahun dari sekarang berlangsunglah ye majlisnya.. Semoga hubungan ni berkekalan hingga ke syurga.. Dah melangkah ke satu fasa baru dalam hidup ni, banyak dugaannya.. Sama-samalah persiapkan diri, jadi insan yang lebih bersedia membina keluarga sakinah, yang Allah redha, yang Rasulullah s.a.w juga redha, kerana bakal meneruskan legasi Islam yang In shaa Allah syumul di sisi-Nya..

Ramai yang tak tahu pasal hari bahagia "adik" saya yang seorang ni. So bila dah terbongkar dekat fb, dengan gambar semua, sekonyong-konyong tu ramailah yang menginbox, bertanya pada saya.. Ada yang yang tak percaya, ada jugak yang memang tak percaya.. hehe.. Tapi, percayalah, perihal jodoh, benda-benda masa depan ni memang kadang susah kita nak jangka.. Ada pulak tu yang mula terasa hati sebab tak dijemput ke majlis yang dibuat ala kadar je tu.. Haih, nama pun bertunang kan, memanglah simple, sebaik-baik pertunangan adalah apabila ia dirahsiakan.. Nanti sampai masa dah nak kenduri maka akan dijemputlah segala rakyat jelata semua.. Poyo sudah lah si Atikah ni..

Bila dah jadi tunangan orang ni, maknanya sikit hari lagi dah ada tanggungjawab baru sebagai isteri, dan bakal ibu kepada anak-anak pewaris bangsa. So, macam yang saya cakap tadi, persiapkanlah diri luar dan dalam, mental, fizikal, emosi, kewangan, dan yang paling penting, agama mesti dibarisan hadapan sekali. Saya ni nak menasihat orang memang tak pandai, tapi saya yakin, bila semua perkara yang baik didahulukan dengan niat kerana Allah, maka semua pasti akan dipermudahkan dan mendapat berkatnya..

Saya doakan Lokman dan Wahida, berkekalanlah kalian dengan ikatan suci ni.. Semoga dirahmati selalu.. Selamat membina keluarga bahagia tak lama lagi.. :)

Tu je.. Tahniah once again.. Maassalam..

Ramai yang cakap kami ni macam dua beradik.. hmm.. tang mana sama tu?? Ok fine, kecomelan yang sama level.. well then, hahaha... By the way I call her Adik.. as we are as a group memang dah macam adik beradik.. Ada along, angah, kak yang, achik, adik dan saya, diorang panggil atih.. konon sebab putih.. Putihla sangat.. hohoho..


Adik with our Along.. Suppose to be she's the first who gonna experience this , but then,  it's ok, dah jodoh adik sampai dulu kan, jauh tu dik kau langkah bendul along.. haha.. so along, cepat2 lah ye.. :P

No comments:

Post a Comment