Tuesday 2 September 2014

Rindu 3 Tahun

Gerangan yang dirindu
3 tahun sudah berlalu
bahagiakah dia?
tenteramkah di sana?

sungguh aku damba hadirnya dalam mimpi
seperti yang diberitakan mereka 
datangnya dalam senyum
wajah damai lagi indah
diam saja ia memerhati
sepertinya sudah tenang
aman dalam jagaan Al Waliy
datang menjenguk barangkali
tapi kenapa bukan dalam lenaku pula??
apakah sudah tidak sudi 
atau masih berbekas rajuknya?

ingatkah lagi
waktu aku sedang tumbuh
takutnya aku dengan gelap
tak mahu duduk
tak betah lelap

kaulah yang hembus penawar
hingga aku lena
hingga aku lupa takut itu semacam apa

kini aku dewasa
takut itu kadang menerpa
entah bagaimana hidup tanpa sebelah jiwa??
gusar kadangkala
sendirian membela diri dari duri pancaroba

jengahlah aku sesekali
rindunya aku pada redup mata
rindunya aku pada bicara
tegas dalam cinta
namun selamat kupeluk sentiasa

pinjamkan aku hatimu sebentar
agar aku tahu apa kau rasa
pada setiap teguh sabar yang kau bentengkan
pada setiap jalar liku berbisa kau apungkan
rindu, aku rindu..
moga kau baik-baik saja.. 
----------------------------------------------
belahan hati hamba
dialah wali dialah raja
kupohon "Tuhan berikanlah dia syurga"
yang tercatat pada pintunya
"buat abah tercinta."

No comments:

Post a Comment