Thursday 11 September 2014

Dugaan Akhir Semester

Assalamualaikum.

In shaa Allah tahun ni mungkin semester terakhir saya di sini. Terakhir ke?? Itu masalahnya sekarang.

sem ni, jam kredit yang perlu dihabiskan ada lagi 12. Tak macam tahun-tahun yang sebelumnya, kali ni pendaftaran untuk kursus minor langsung tak ada masalah. Alhamdulillah. Cuma yang menyesakkan kepala sekarang bila kursus major jabatan pula bermasalah.

Kalau ikutkan sistem semester, kali ni subjek yang kena ambil, dua subjek bahagian A dan satu subjek bahagian B. dan disebabkan paper bahagian B saya semua dah selesai, jadinya sem ni tinggal paper bahagian A sajalah yang nak kena cover.

Dan sekarang saya cuma dapat ambil satu paper bahagian A saja, lagi satu tak dapat nak ambil sebab dah penuh. sekarang jabatan dan tetapkan peraturan baru. hanya 40 kuota saja ditetapkan untu setiap subjek, dan disebabkan ini berasaskan sistem online, jadinya memang tak dapat daftar even melalui manual. dahlah paper bahagian A tahun 3 sem ni yang ditawarkan sikit je. 5 paper. itupun nak kena berebut dengan tahun 3, masalah bila paper tahun 3 dan 4 dalam subjek yang sama, kod kepala 3, sebab itulah jadi berantakan macam ni.

pelajar-pelajar tahun 3 jabatan sejarah pun ada yang lagi kesian, satu subjek pun tak dapat daftar. kecuali untuk paper projek ilmiah, itupun sebab yang tu paper wajib jabatan untuk tahun 3.

Saya dah pun rujuk masalah ni dekat pejabat jabatan, tapi pejabat suruh tunggu sampai 21 Januari ni, kalau tak dapat barulah rujuk sekali lagi dekat pejabat, itupun bergantung pada budi bicara ketua jabatan sama ada nak consider untuk buka kuota paper untuk saya atau tidak, kalau tak, kenalah akur dengan bahasa birokrasinya, "kalau macam tu kamu terpaksalah extend sampai sem depan." Iyalah, duit lagi, hutang lagi, tempat tinggal, kos sara hidup. kena datang lagi sini sem depan semata-mata nak habiskan lagi satu subjek untuk 3 jam kredit, dah tu peraturan universiti, tak boleh ambil subjek kurang daripada 9 jam kredit.

Allahu Musta'an, harap sangat ada jalan keluar yang memudahkan untuk masalah macam ni. Birokrasi yang banyak kerenah, pelajar pula yang kena tanggung akibatnya. Oh, UMku! kalau saya ni anak orang kaya, dan duit boleh dipetik semudah memetik dedaunan di pohon, apa-apa pun boleh. tak apalah, saya fikir yang baik-baik saja. Moga ada hasilnya, dah habis ikhtiar ni.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment