Thursday 24 January 2013

Middle Child Syndrome.

Assalamualaikum..
Pertama sekali, saya nak ucapkan selamat menyambut hari maulidur Rasul. InsyaAllah semoga 12 Rabiulawal 1434 Hijrah ni memberi inspirasi pada kita untuk menjadi umat Nabi Muhammad s.a.w yang terbaik.. Sebelum tu, jom selawat dulu ok..

Sharing hari ni, tentang satu artikel yang saya baca pagi tadi.. Tentang "middle child syndrome" atau pun "sidrom anak tengah". Ok, saya mengaku.. for the first time in my life, ini kali pertama saya terdengar istilah tu, itu pun masa tonton family sitcom Hope and Faith semalam.. Jadi bila saya google pasal tu hari ni, menarik jugak..

So, back to the main point.. Ok, anak tengah.. hmm.. Memang sukar nak diramal kan.. teori tentang ni (middle child syndrome)  sebenarnya masih lagi hebat diperdebatkan dalam kalangan ahli-ahli psikologi dan juga kaunselor kekeluargaan. Bagaimanapun, kebanyakan masyarakat hari ni ada yang menerima teori tentang situasi tersebut yang sering memperlihatkan peranan anak tengah dalam keluarga selalu tersepit, yela.. Dah nama pun anak tengah kan..

Dalam pendapat ini, dikatakan anak tengah selalu merasakan bahawa dirinya kurang diberi perhatian, tidak boleh minta lebih, second-child means, second hand in purchasing stuffs, then second-class upper.. terutamanya jika yang atas daripadanya adalah sama jantina. Kalau anak sulung selalunya disayangi, dan dianggap penting dalam keluarga sebab dialah yang pertama muncul dalam melengkapkan sebuah institusi yang dipanggil KELUARGA, dan dialah contoh kepimpinan terbaik dalam kalangan adik-beradik yang lain. Dan di pihak anak bongsu pula, dia adalah perkara yang paling digemari ramai dalam keluarga kerana dia sentiasa menjadi yang "paling kecil dan comel" serta yang paling perlu menerima bimbingan daripada mereka yang lebih dewasa, so perhatian pun akan lebih tertumpu kepada si bongsu tersebut.

Selalunya juga, anak sulung dan bongsu akan jadi kegemaran di pihak salah seorang ibu bapa. Kalau yang sulung mungkin akan jadi favourite ibu, mungkin yang bongsu akan jadi favourite ayah, atau sebaliknya, atau kedua-duanya. Itu lah yang sering muncul dalam persepsi anak tengah yang merasakan dirinya berada dalam situasi kekeluargaan yang sedemikian rupa. Begitulah antara hujah yang saya peroleh dari sumber kajian tersebut.. Bak kata Faith Fairfield dalam sitkom Hope and Faith, "the middle child always get screwed!! uhuhuhu..." Betul ke wahai anak-anak tengah sekalian?

Dalam pendapat tersebut juga ada menyatakan bahawa anak-anak yang hidup dalam lingkaran kekeluargaan sebegini akan memiliki personaliti yang pelik berbanding anak-anak sulung dan bongsu. Contohnya pemalu, suka menyendiri, lebih serius dan kurang keyakinan untuk bersosial hanya mempunyai kenalan yang ada dalam kualiti dan kuantiti yang ditetapkannya sendiri.. Sekali lagi, betul ke?? Nampaknya akan berlaku percanggahan pendapat di sini..

Well, syndrome ni mungkin wujud tapi bukan dalam semua situasi, dan kenyataan teori dan pendapat tentang perkara ni tak semestinya tepat, tapi pada masa yang sama, tak boleh juga dinafikan.
Pada pandangan saya, anak tengah ni memang jenis individu yang memang di tengah-tengahlah, sama rata, tapi sukar diramal dan kadang-kadang.. MISTERI... jeng, jeng, jeng.. Tapi itu tidak bermakna mereka ni pelik.. Unik, yes.. Tapi kan ke setiap anak mempunyai keunikannya yang tersendiri.. Tudia, ayat nak klise sokmo kan..

Cuma yang saya faham tentang anak tengah ni, mereka adalah jenis individu yang banyak memerhati, tiang seri dalam keluarga, semua adik-beradik akan bergantung kepadanya terutama sekali dalam hal-hal yang agak kritikal dan perlukan cara penyelesaian yang lebih cool.. Bukannya nak kata anak sulung dan bongsu tak cool, hello.. I'm the youngest in the family k, and I am  cool!! ^_^ Cuma, yela.. anak tengah memang cool, dengan cara dia sendiri, very the-cool.. Tapi kalau dah meletup, oh please jangan meletup, sangat unexpected kalau itu terjadi. Dan dialah antara individu pertama  akan melakukan "gencatan senjata" apabila tercetusnya "perang saudara" dalam kalangan adik-beradik, sebab dialah yang paling senang nak declare "perjanjian persefahaman"..

Kenapa saya cakap macam ni?? Sebab saya ada kak ngah, and in most of the situation, kak ngah saya memang macam tu, macam saya dan kak long, kami lebih suka ambil masa untuk bertenang dan akan awkward sekejap dalam proses nak "berdamai" tu.. bukan ego, we just need some more time to get use to a normal line again. We do love each other so much.. as much as stars in the sky, and even more.. twice.. of the trillions.. blood is thicker than water right, bercakar pun sekejap-sekejap je, mana ada adik-beradik tak gaduh kan.. then bila dah berjauhan barulah insafnya tak terperi.. huhuhu.. so itulah pandangan yang saya utarakan berdasarkan pemerhatian dan pengalaman saya. Well then, anak bongsu pun suka memerhati jugak apa..

Pandangan orang lain mungkin berbeza dengan saya, sebab yelah.. setiap orang pembawakannya baik secara individu mahupun secara berkelompok (keluarga terutamanya) adalah berbeza.. Tapi yang saya tahu, emak dan abah sayangkan kami adik beradik sama rata, dan kasih sayang itu tak pernah berbelah bahagi, cuma mungkin cara mereka menginterpretasikan kasih sayang tu tak serupa, mengikut personaliti kami yang seribu satu macam rentaknya..

Anak-anak yang semakin dewasa, dibantu dengan persekitaran yang lebih membuatkan jurang pemikiran, tingkah laku dan pembawakannya berbeza mengikut apa yang sesuai pada dirinya.. Jadi itu akan membuatkan anak-anak tidak sama personalitinya masing-masing dari hari ke hari.. Itu pula apa yang saya pernah baca daripada artikel-artikel sebelum ini..

Oklah, saya tahu saya suka berleter panjang lebar.. Jadi, kita berhenti setakat sini dululah ye.. Hargai adik-beradik kita ye.. Salam sayang, Maassalam..^^

Best Quotes of the Day..

"Kita bergaduh, kita bercakaran, kita mengkritik antara satu sama lain.. Dan sampai satu tahap kita akan sangat membenci, bila tengok salah seorang susah dan sakit.. hati kita akan turut sama merasa sakit itu, sebab kita adik-beradik.. dan sebab benci itu sebenarnya adalah kasih sayang yang tidak bertepi.." (panjang pulak quotes hari ni.. weeeee.. :D)

No comments:

Post a Comment